پاسپورت کانادایی

مزایای گرفتن پاسپورت کانادایی

پاسپورت کانادایی به شما امکان دسترسی بدون ویزا به 185 کشور را می‌دهد اما این تنها مزیت پاسپورت کشور کانادا نیست. بر اساس آخرین گزارش رتبه‌بندی جهانی پاسپورت توسط Henley & Partners، کانادا در کنار استرالیا، یونان، مالت و جمهوری چک در جایگاه هشتم قرار گرفته است. این شرکت پاسپورت‌ها را بر اساس تعداد کشورهایی شهروند بدون نیاز به دریافت ویزا وارد آن می‌شود رتبه‌بندی می‌کند.

گزارش رتبه‌بندی پاسپورت کانادایی

در گزارش رتبه‌بندی جهانی پاسپورت آمده است که دارندگان پاسپورت کانادا می‌توانند بدون ویزا وارد 185 کشور شوند. این شرکت گذرنامه‌های ژاپن را به عنوان گذرنامه شماره یک در جهان رتبه‌بندی کرد که می‌تواند وارد 193 کشور شود. سنگاپور و کره جنوبی با رتبه 192 در جایگاه دوم قرار گرفتند. پایین‌ترین رتبه در این گزارش پاسپورت افغانستان است که تنها به 27 کشور اجازه ورود بدون ویزا را می‌دهد.

پاسپورت کانادایی در سفر تفاوت ایجاد می‌کند

پس از داشتن پاسپورت کشور کانادا، می‌توانید بدون هیچ گونه محدودیت، مجوز یا ویزا، کانادا را ترک کرده و دوباره وارد کانادا شوید. با این حال، کانادا فقط برای شهروندان پاسپورت صادر می‌کند. ساکنان دائمی و کسانی که وضعیت موقت دارند، واجد شرایط دریافت گذرنامه نیستند.

گرفتن پاسپورت کشور کانادا لزوماً به این معنی نیست که باید پاسپورت فعلی خود را رها کنید. کانادا به شما این امکان را می‌دهد که بیش از یک پاسپورت را به عنوان یک شهروند دوگانه داشته باشید، بنابراین اگر کشور شما بیش از یک پاسپورت را نیز مجاز می‌داند، می‌توانید دو پاسپورت داشته باشید.

برای اخذ پاسپورت کانادایی باید شهروند کانادا شوید

برای گرفتن پاسپورت کانادا باید شهروند کانادا باشید. برای دریافت شهروندی باید مراحل مختلفی را طی کنید.

  • مقیم دائم باشید.
  • الزامات حضور فیزیکی کانادا را برآورده کنید
  • در صورت لزوم مالیات خود را ثبت کنید
  • قبولی در آزمون شهروندی کانادا
  • مهارت‌های زبانی خود را ثابت کنید
بیشتر بخوانید
خدمات بدو ورود به کانادا | ۵ گزینه اصلی در ورود به کانادا

صرف نظر از نحوه کسب اقامت دائم کانادا، باید بتوانید ثابت کنید که معادل سه سال از پنج سال گذشته را به صورت فیزیکی در کانادا گذرانده‌اید، یعنی 1095 روز. بنابراین در اصل، حداقل سه سال طول می‌کشد تا شهروند کانادا شوید.

نحوه درخواست پاسپورت کانادا

پس از اخذ تابعیت، باید تا پایان مراسم شهروندی صبر کنید و گواهی داشته باشید تا واجد شرایط درخواست باشید. هر کانادایی حق درخواست دارد و تنها در صورتی که تابعیت شما به دلیل عواملی مانند ارائه نادرست اطلاعات یا نگرانی‌های مربوط به امنیت، نقض حقوق بشر یا جرایم سازمان یافته لغو شود، نمی‌توانید شهروند کانادا شوید.

اگر تمام مدارک لازم را داشته باشید، درخواست پاسپورت کانادایی ساده است. گواهی شهروندی شما یکی از مهم‌ترین مدارک است و باید مدرک اصلی را همراه با درخواست با خود داشته باشید. حتی کانادایی‌هایی که به طور طبیعی در کانادا متولد شده‌اند باید گواهی تولد را به عنوان مدرک شهروندی ارائه کنند.

علاوه بر درخواست، باید مدارک زیر را نیز همراه داشته باشید:

  • مدرک شهروندی کانادا
  • پاسپورت معتبر کانادایی یا سایر اسناد مسافرتی (سند مسافرتی پناهنده یا گواهی هویت)
  • سندی برای تأیید هویت شما
  • دو عکس پاسپورتی یکسان

دولت کانادا به شما این امکان را می‌دهد که اسناد خود را پست کنید یا آن‌ها را برای پردازش به اداره گذرنامه بیاورید.

زمان پردازش و صدور پاسپورت در کانادا

در حال حاضر تقاضای زیادی برای پاسپورت‌های جدید و تمدید پاسپورت از سوی کانادایی‌ها وجود دارد. به این دلیل که محدودیت‌های سفر مرتبط با کرونا در سراسر جهان برداشته می‌شود و اکنون می‌توان به تعطیلات رفت یا با خانواده و دوستان در خارج از کشور ارتباط برقرار کرد.

بیشتر بخوانید
IRCC قرعه‌ کشی اکسپرس اینتری را بر اساس مشاغل و دیگر دسته‌بندی‌ها برگزار می‌کند.

دولت کانادا اخیراً ابزاری را برای ردیابی زمان پردازش ایجاد کرده است که در حال حاضر می‌گوید پردازش یک درخواست بین دو تا 13 هفته طول می‌کشد، به علاوه زمان ارسال پست برای کسانی که تصمیم به ارسال آن را دارند. بنابراین، شروع این برنامه مهم است. اگر قصد دارید در آینده به خارج از کانادا سفر کنید، مراحل درخواست را زود انجام دهید.

مزایای دیگر پاسپورت کشور کانادا

بیش از 80 درصد از ساکنان دائمی کانادا شهروند شدن را انتخاب می‌کنند و شهروندی کانادا و اخذ پاسپورت مزایای متعددی دارد. هنگامی که پاسپورت دارید، شهروند کانادا هستید و مانند هر کانادایی دیگر از تمام حقوق و آزادی‌ها برخوردار هستید. به عنوان مثال، شما می‌توانید در انتخابات رأی دهید و یافتن شغل آسان‌تر است.

احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین مزایای شهروندی این است که دیگر نیازی به تمدید وضعیت خود به طور منظم ندارید. کسانی که اقامت دائم کانادا را انتخاب می‌کنند باید هر پنج سال یک‌بار وضعیت خود را در اداره مهاجرت کانادا تمدید کنند. این بدان معناست که دیگر هیچ هزینه‌ای وجود ندارد یا نیازی به ارسال درخواست یا درخواست تمدید با اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) نیست.

برای مهاجرت به کانادا و اخذ شهروندی این کشور، با مشاوران رسمی مهاجرتی در موسسه رهیار تماس بگیرید یا فرم ارزیابی شرایط مهاجرت را پر کنید تا بهترین و سریع‌ترین مسیر مهاجرتی را به شما پیشنهاد دهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *