IRCC قرعه‌ کشی اکسپرس اینتری را بر اساس مشاغل و دیگر دسته‌بندی‌ها برگزار می‌کند.

اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) اخیراً رایزنی‌هایی را با مردم و سهامداران برای انطباق سیستم مدیریت برنامه قرعه کشی اکسپرس اینتری برای هدف قرار دادن بهتر نیازهای اقتصادی کانادا و کمبود نیروی کار برگزار کرده است. بر اساس مشاوره‌های اخیر امکان گزینش متقاضیان اکسپرس اینتری که دارای ویژگی‌های کلیدی مثل شغل، اقامت موقت و تسلط به زبان فرانسوی هستند، وجود دارد.

این دپارتمان قصد دارد این کار را با ایجاد دسته‌های اکسپرس اینتری انجام دهد که ویژگی‌های کلیدی مانند مدارک تحصیلی، تجربه کاری یا دانش یک‌زبان رسمی را هدف قرار می‌دهد، نه صرفاً امتیاز بالا در سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS).

IRCC گفته است که در حال بررسی دعوت از متقاضیان اکسپرس اینتری بر اساس سوابق شغلی، کمبود نیروی کار، اعم از اینکه داوطلبان به عنوان دانشجویان بین‌المللی یا کارگران موقت خارجی در کانادا اقامت داشته‌اند و تسلط به زبان فرانسوی متقاضیان را بررسی می‌کند. اکسپرس اینتری سیستمی است که طبق آن نیروی کار ماهر می‌توانند از طریق یکی از سه مسیر مهاجرت، برنامه فدرال اسکیل ورکر، تجربه کار کانادایی و برنامه فدرال اسکیل ترید، برای اقامت دائم درخواست دهند.

در حال حاضر، به داوطلبان واجد شرایطی که از طریق این برنامه‌ها برای اقامت دائم اقدام می‌کنند، با استفاده از CRS امتیاز داده می‌شود. کسانی که بالاترین امتیاز را دارند به احتمال زیاد دعوت‌نامه‌ای برای درخواست (ITA) دریافت می‌کنند.

نتایج رایزنی‌ها هنوز منتشر نشده است زیرا فرآیند مشاوره اخیراً در 8 ژانویه 2023 به پایان رسیده است. با این حال، IRCC گفته است که قرعه‌کشی‌های هدفمند احتمالاً از بهار امسال آغاز می‌شود. پس از تصمیم‌گیری در مورد دسته‌ها توسط وزیر، قبل از صدور دعوت‌نامه‌ها اعلام می‌شود.

دسته‌بندی‌های احتمالی قرعه‌کشی‌های جدید اکسپرس اینتری

 

انتخاب متقاضیان بر اساس تجربه کاری در یک شغل یا بخش خاص

IRCC در حال بررسی ایجاد گروهی است که شامل تجربه کاری در مشاغل خاص یا بخش‌هایی است که کمبود نیروی کار دارند. به عنوان بخشی از فرآیند مشاوره، IRCC از پاسخ‌دهندگان خواست تا مناطقی از بازار کار را که با کمبود بلندمدت نیروی کار مواجه است را مشخص کنند و پیشنهاد‌هایی در مورد اینکه چگونه مهاجرت می‌تواند نیروی کار موجود کانادا را تکمیل کند، ارائه دهند.

بیشتر بخوانید
سیستم حمل و نقل عمومی کانادا در ونکوور

بین سال‌های 2019 تا 2021 از آن دسته از متقاضیانی که برای درخواست اقامت دائم از طریق اکسپرس اینتری دعوت شده بودند، معمولاً مشاغل زیر را داشتند:

·        ناظران خدمات غذایی

·        دستیار اداری

·        حسابداران مالی

·        ناظران خرده‌فروشی

·        مهندسین و طراحان نرم‌افزار

·        مشاغل حرفه‌ای در تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی

·        آشپزها

·        برنامه نویسان کامپیوتر و توسعه‌دهندگان رسانه‌های تعاملی

·        تحلیلگران و مشاوران دستگاه‌های اطلاعاتی

·        تکنسین‌های پشتیبانی کاربر

·        مدیران رستوران و خدمات غذا

·        افسران اداری

تغییر وضعیت فارغ‌التحصیلان بین‌المللی به اقامت دائم

 

IRCC می‌گوید که انتخاب فارغ‌التحصیلان دانشجویان بین‌المللی در اکسپرس اینتری، می‌تواند مستقیماً به کمبودهای بحرانی پاسخ دهد. به عنوان مثال، یک دسته اکسپرس اینتری جدید می‌تواند شامل فارغ‌التحصیلان دارای مدرک یا دیپلم در زمینه‌های مورد تقاضا از یک موسسه آموزشی تعیین‌شده باشد.

IRCC خاطرنشان می‌کند که فارغ‌التحصیلان بین‌المللی برای مهاجرت اقتصادی دائمی موقعیت خوبی دارند، زیرا حداقل به یک‌زبان رسمی تسلط دارند و دارای مدارک تحصیلی کانادایی و همچنین تجربه کاری هستند. آن‌ها اغلب در سنین کار اصلی خود هستند، به این معنی که می‌توانند در سال‌های آینده به اقتصاد کانادا کمک کنند.

بیش از 88000 فارغ‌التحصیل بین‌المللی از طریق اکسپرس اینتری در سال 2021 به اقامت دائم منتقل شدند که 80 درصد نسبت به سال 2017 افزایش یافته است.

 

انتقال کارگران خارجی موقت به اقامت دائم

همانند فارغ‌التحصیلان دانشجویان بین‌المللی، IRCC در حال بررسی ایجاد دسته‌ای است که کارگران خارجی موقت بیشتری را قادر می‌سازد تا از طریق اکسپرس اینتری اقامت دائم داشته باشند. ذینفعان این نگرانی را مطرح کردند که مسیرهای اقامت دائم فعلی با عرضه کارگران خارجی موقت که قادر به رفع نیازهای نیروی کار کانادا در بلندمدت هستند، مطابقت ندارد. برنامه‌های موقت کارگران خارجی امکان دسترسی به استعدادهای جهانی را فراهم می‌کند که با پر شدن فرصت‌های شغلی فوری باعث رشد اقتصادی می‌شود.

بیشتر بخوانید
بهترین شهرهای کانادا برای کار و تحصیل در سال 2023 کدام‌ها هستند؟

به طور کلی، مشخص شده است که مهاجرانی که سابقه کار موقت قبلی در کانادا دارند، ادغام بهتری در بازار کار دارند و برای انتقال مهارت‌های خود در صورت نیاز مجهزتر هستند. در سال 2021، تقریباً 168600 نفر از وضعیت کار موقت به اقامت دائم منتقل شدند که نشان دهنده 64 درصد پذیرش‌ها در رده مهاجرت اقتصادی است.

 

انتخاب متقاضیان فرانسوی زبان و دو زبانه

IRCC همچنین در حال بررسی دعوت از متقاضیان بر اساس توانایی آن‌ها در صحبت کردن به زبان فرانسه است. این فرایند می‌تواند مستلزم دعوت از متقاضیان فرانسوی زبان و دو زبانه باشد.

در سال 2019، کانادا استراتژی مهاجرت فرانسوی زبان را راه‌اندازی کرد که هدف آن این است 4.4 درصد از مهاجران جدید خارج از کبک تا پایان سال 2023 فرانسوی زبان باشند.

از 110000 مهاجر فرانسوی زبان برنامه اقتصادی که بین سال‌های 2017 تا 2021 در کانادا مستقر شدند، تنها 30000 نفر خارج از کبک را انتخاب کردند. با دعوت از متقاضیان فرانسوی زبان بیشتر از طریق اکسپرس اینتری، دولت می‌تواند به تقویت شخصیت دوزبانه کانادا ادامه دهد و همچنین شکاف‌های نیروی کار را در جوامعی که صحبت کردن به زبان فرانسوی برای یک شغل ضروری است، پر کند.

 

کمبود نیروی کار در کانادا

تغییرات اکسپرس اینتری در پاسخ به جمعیت سالخورده کانادا و یکی از پایین‌ترین نرخ‌های تولد در جهان با 1.43 فرزند برای هر زن است. با افزایش سن جمعیت، افزایش تقاضا برای خدمات اجتماعی و کاهش پایه مالیاتی وجود دارد. بدون افزایش مهاجرت کارگران ماهر برای حمایت از دستگاه‌های اجتماعی کانادا، مانند مراقبت‌های بهداشتی، مشکلات جدی در حمایت از جمعیت وجود خواهد داشت.

بیشتر بخوانید
روش های اجاره مسکن در ونکوور در بدو ورود به این شهر

برخی از بحرانی‌ترین کمبود نیروی کار با تغییر اقتصاد جهانی به سمت اقتصادهای سبزتر، دیجیتال و اتوماسیون آشکار شده است. کمبودها تا حدی به دلیل شکاف‌های مهارتی و افزایش فرصت‌های شغلی در بخش‌های کلیدی مانند ساخت‌وساز، مراقبت‌های بهداشتی و خدمات حرفه‌ای، علمی و فنی است. این موارد همگی بخش‌هایی هستند که نیاز به آموزش طولانی و تخصصی دارند.

 

دستور دولت کانادا در مورد مهاجرت

در جدیدترین نامه دستوری وزیر، سندی که اولویت‌های دولت را مشخص می‌کند، وزیر مهاجرت باید به این اهداف از جمله موارد زیر بپردازد:

·        رفع کمبودهای بازار کار و موقعیت‌یابی برای آینده و

·        حمایت از مهاجرت و رشد اقتصادی در جوامع اقلیت فرانسوی.

برای کمک به دستیابی به این اهداف، در 23 ژوئن 2022 موافقت سلطنتی دریافت شد. بر اساس این لایحه، وزیر مهاجرت می‌تواند بر اساس ویژگی‌های کلیدی که از یک اولویت اقتصادی حمایت می‌کند، از متقاضیان برای اکسپرس اینتری دعوت کند.

این بدان معنا نیست که IRCC دیگر از سیستم رتبه‌بندی جامع برای اکسپرس اینتری استفاده نخواهد کرد. کاندیداهایی که معیارهای یک دسته خاص را دارند بر اساس نمرات CRS خود رتبه‌بندی می‌شوند و از افراد برتر در میان آن‌ها دعوت به عمل می‌آید.

انتخاب بر اساس دسته فقط برای کاندیداهایی خواهد بود که واجد شرایط برنامه‌های مدیریت شده تحت اکسپرس اینتری هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *