برنامه نامزدی استانی

مهاجرت به کانادا از طریق برنامه نامزد استانی (PNP)

برنامه نامزد استانی(PNP)  مهاجرت به کانادا، دومین راه اصلی مهاجرت نیروی کار ماهر به کانادا پس از اکسپرس انتری است. تقریباً تمام استان‌های کانادا PNP را برای استقبال از نیروی کار از سراسر جهان برای کمک به تقویت اقتصاد خود ارائه می‌دهد. در ادامه این مقاله با رهیار ویزا همراه باشید تا درباره شرایط و نحوه مهاجرت به کانادا از طریق برنامه نامزد استانی بیشتر صحبت کنیم.

بررسی اجمالی مهاجرت به کانادا از طریق برنامه نامزد استانی (PNP)

بر اساس قانون اساسی کانادا، دولت فدرال و هر استان دارای اختیارات مشترک برای مدیریت سیستم مهاجرتی کشور هستند. به این ترتیب، برنامه نامزد استانی (PNP) به استان ها و مناطق کانادا اجازه می دهد تا افرادی را که مایل به مهاجرت به کانادا هستند و علاقه مند به اقامت در یک استان خاص هستند، معرفی کنند. تنها استثناء قلمرو نوناووت و کبک در شمال کانادا است. در عوض، استان کبک این اختیار را دارد که معیارهای انتخاب خود را برای مهاجرت اقتصادی ایجاد کند.

هدف اصلی PNP گسترش مزایای مهاجرت در سراسر کانادا است. قبل از راه اندازی PNP در سال 1998، اکثر مهاجران کانادا در انتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا ساکن شده بودند. با این وجود بعد از ارائه برنامه نامزد استانی از سال 1998، کانادا شاهد توزیع گسترده‌تری از مهاجرت در سراسر کشور بوده است زیرا استان‌های پریری (آلبرتا، ساسکاچوان، و منیتوبا) و استان‌های اقیانوس اطلس (نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد، و نیوفاندلند و لابرادور) از مزایای بیشتری برخوردار هستند. موفقیت این استان‌های کانادا در جذب مهاجر تا حد زیادی به لطف  PNP  بوده است.

هر PNP حداقل یک جریان مهاجرت دارد که با سیستم انتخاب مهاجرت اکسپرس انتری هماهنگ است. نامزدهای استانی که تحت این جریان‌های همسو با اکسپرس انتری صادر می‌شوند، به عنوان «نامزدهای پیشرفته» شناخته می‌شوند. مزایای جریان های پیشرفته PNP این است که به داوطلبان اکسپرس انتری 600 امتیاز اضافی سیستم رتبه بندی جامع (CRS) اعطا می کنند که تضمین می‎کند شمادعوت نامه اقامت دائم تحت اکسپرس انتری دریافت خواهند کرد.

مزیت اصلی دیگر برنامه نامزد استانی این است که دولت فدرال می‌تواند درخواست‌های اقامت دائم را سریع‌تر، معمولاً ظرف شش ماه، توسط بررسی کند. راه دیگر برای به دست آوردن اقامت دائم از طریق PNP تحت جریان ” base ” است. در این روش، شما مستقیماً برای یک برنامه PNP  درخواست می دهید و پس از دریافت نامزدی استانی، دولت فدرال درخواست اقامت دائم شما را بررسی می کند.

واجد کدام شرایط برنامه نامزد استانی هستید؟

بیش از 80 برنامه مهاجرت استانی، وجود دارد که ممکن است چالش برانگیز نیز باشد. در ادامه ما چندین برنامه را بررسی می‌کنیم تا بتوانید بر اساس اطلاعات بیشتری انتخاب کنید.

برنامه نامزدی استانی

برنامه مهاجرت آلبرتا (AAIP)

برنامه مهاجرت آلبرتا، که قبلاً به عنوان برنامه نامزدهای مهاجر آلبرتا (AINP) شناخته می شد، شامل هشت جریان است که به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  1. یکی برای نیروی کار
  2. و دیگری برای کارآفرینان.

استان آلبرتا برای اتباع خارجی که معیارهای خاص برنامه را دارند و تمایل به اقامت در استان را نشان می دهند، نامزدهای استانی صادر می کند.

برنامه نامزدهای استانی بریتیش کلمبیا (BC PNP)

برنامه نامزدهای استانی بریتیش کلمبیا از: Skills Immigration، Express Entry BC و Entrepreneur Immigration Streams تشکیل شده است. این جریان ها به دسته‌هایی تقسیم می‌شوند که نیروی کار ماهر، فارغ التحصیلان بین المللی و سایر متخصصان با مهارت‌ها، تجربه و صلاحیت‌های مورد نیاز در بریتیش کلمبیا را هدف قرار می‌دهند.

برنامه نامزدهای استانی منیتوبا (MPNP)

برنامه مهاجرت نامزد استانی مانیتوبا شامل جریان‌هایی است که برای معرفی نیروی کار ماهر و خانواده‌های آن‌ها که مایل به کار و زندگی دائم در استان هستند طراحی شده است. MPNP در حال حاضر در حال تغییر و تجدید است.

برنامه نامزدهای استانی نیوبرانزویک (NBPNP)

NBPNP برنامه مهاجرت استانی نیوبرانزویک با جریان‌هایی است که کارآفرینان، فارغ التحصیلان بین المللی، نیروی کار ماهر با پشتیبانی کارفرما در سیستم انتخاب اکسپرس انتری دولت فدرال را هدف قرار می دهد.

بیشتر بخوانید
انتقال درون شرکتی به کانادا (ICT): نحوه دریافت ورک پرمیت کانادا

برنامه نامزدهای استانی نیوفاندلند و لابرادور (NLPNP)

NLPNP درخواست‌های مهاجرت نیروی کار ماهر، فارغ التحصیلان بین المللی و کارآفرینانی را می پذیرد که معیارهای خاص برنامه مانند شغل یا پیشنهاد شغلی، قصد اقامت و توانایی ایجاد اقتصادی در استان را داشته باشند.

برنامه نامزدهای نوا اسکوشیا (NSNP)

NSNP برنامه نوا اسکوشیا برای نامزدی نیروی کار ماهر واجد شرایط، فارغ التحصیلان بین المللی، کارآفرینان و متخصصانی است که به دنبال اقامت دائم در این استان هستند. این برنامه دارای جریان‌های مختلف مهاجرت اقتصادی با سه جریان است که با سیستم اکسپرس انتری کانادا همسو هستند.

در واقع می‌توان گفت اکثر برنامه‌های نامزد استانی، با اکسپرس انتری همسو هستند. به همین دلیل معمولا توصیه می‌شود متقاضیان مهاجرت به کانادا حتما پروفایل اکسپرس انتری بسازند.

برنامه نامزد مهاجرت انتاریو (OINP)

از طریق OINP، انتاریو نیروی کار خارجی، دانشجویان بین المللی، صاحبان مشاغل یا کارآفرینانی را که مهارت، تجربه، تحصیلات و قصد اقامت در استان را دارند به عنوان مقیم دائم معرفی می کند.

برنامه نامزد استانی جزیره پرنس ادوارد (PEI PNP)

PEI PNP برنامه مهاجرت اقتصادی استان جزیره برای نیروی کار ماهر، فارغ التحصیلان بین المللی و کارآفرینانی است که قصد زندگی و کار در PEI را دارند و توانایی ایجاد اقتصادی در استان را نشان می دهند.

برنامه نامزد استانی مهاجرت ساسکاچوان (SINP)

SINP برنامه مهاجرتی اختصاصی ساسکاچوان برای انتخاب و نامزدی اتباع خارجی واجد شرایط از طریق مسیرهای مختلف، از جمله نیروی کار ماهر بین، اکسپرس انتری و مشاغل مورد تقاضا است.

برنامه نامزدی مناطق شمال غربی (NTNP)

سرزمین های شمال غربی درخواست‌های مهاجرت اقتصادی را برای اقامت در شمال کانادا تحت دو جریان اصلی می پذیرد:

  • کارفرما محور
  • و کسب و کار

که یکی از آنها دارای سه جریان مجزا است، از جمله جریان اکسپرس انتری برای نیروی کار ماهر.

برنامه نامزد یوکان (YNP)

برنامه رسمی مهاجرت استانی یوکان به کارفرمایان واجد شرایط در قلمرو شمالی کانادا کمک می‌کند تا نیروی کار و بازرگانان خارجی آموزش دیده بین المللی را برای اقامت دائم کانادا معرفی کنند.

آیا مهاجران از طریق برنامه نامزد استانیPNP  شغل خوبی در کانادا پیدا می‌کنند؟

تحقیقات انجام شده توسط اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC)، آمار کانادا، استان ها و مناطق کانادا، و دانشگاهیان نشان می‌دهد که مهاجرانی که از طریق برنامه نامزد استانی (PNP) وارد کانادا می شوند، نتایج بازار کار قوی دارند. آن‌ها اغلب می توانند به سرعت در بازار کار کانادا مشغول به کارر شوند. این تحقیق نشان می دهد که مهاجران PNP دستمزدهای بالا، نرخ بالای مشارکت نیروی کار و اشتغال و نرخ پایین بیکاری دارند.

دلایل موفقیت مهاجران PNP عبارتند از:

  • مهاجران PNP بر اساس نیازهای بازار کار محلی استان ها و مناطق کانادا نامزد می‌شوند.
  • مهاجرین برنامه نامزد استانی دارای سطوح بالایی از سرمایه انسانی از جمله مهارت های زبانی قوی، تحصیلات، تجربه کاری و ارتباطات کانادایی هستند.
  • معیارهای انتخاب PNP اغلب تجربه کاری کانادایی، تحصیلات کانادایی و استخدام از پیش تعیین شده در کانادا را بررسی می‌کند.
  • برنامه نامزدی استانی

فرآیند مهاجرت به کانادا از طریق برنامه نامزدی استانی چگونه است؟

این فرآیند بستگی به این دارد که برای کدام جریان PNP درخواست می کنید. جریان های PNP یا فرآیندی مبتنی بر کاغذ یا فرآیند آنلاین از طریق اکسپرس انتری دارند. بزرگ‌ترین مزیت اکسپرس انتری این است که می توانید درخواست اقامت دائم خود را در مدت 6 ماه توسط اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا بررسی کنید.

هنگامی که به مرحله درخواست اقامت دائم از هر فرآیند رسیدید، باید بررسی‌های پزشکی و پلیس را کامل کنید.

فرآیند مبتنی بر کاغذ:

  • مرحله 1: آیا برای PNP واجد شرایط هستید یا خیر.
  • مرحله 2: برای جریان PNP داده شده درخواست دهید.
  • مرحله 3: اگر توسط استان نامزد (تایید) شده‌اید، درخواست کاغذی برای اقامت دائم به IRCC ارسال کنید.
  • مرحله 4: قبولی در معاینه پزشکی و دریافت تاییدیه پلیس.
  • مرحله 5: پس از تایید IRCC، می توانید اقامت دائم خود را در کانادا تکمیل کنید.
بیشتر بخوانید
راهنمای مهاجرت به کانادا برای کارگران ساختمانی در سال 2022

فرآیند اکسپرس اینتری:

  • مرحله 1: آیا برای PNP واجد شرایط هستید یا خیر.
  • مرحله 2: برای یک جریان PNP داده شده اعمال کنید.
  • مرحله 3: اگر نامزد استانی دریافت کردید، یک نمایه اکسپرس انتری در وب سایت IRCC ایجاد کنید و نشان دهید که نامزد شده‌اید.
  • مرحله 4: پس از دریافت دعوتنامه اکسپرس انتری برای درخواست اقامت دائم از IRCC، درخواست اقامت دائم خود را به IRCC ارسال کنید.
  • مرحله 5: قبولی در معاینه پزشکی و دریافت تاییدیه پلیس.
  • مرحله 6: پس از تایید IRCC، می توانید اقامت دائمتان را در کانادا تکمیل کنید.

همچنین می‌توانید نمایه اکسپرس انتری را به IRCC ارسال کنید و سپس استان‌ها و مناطقی که علاقه دارید را، مشخص کنید. سپس استان یا منطقه می‌تواند “اعلان علاقه” برای شما ارسال کند. در ادامه می‌توانید با استان تماس بگیرید تا مراحل نامزدی استانی را طی کنید.

پس از دریافت گواهی نامزدی استانی، 600 امتیاز اضافی سیستم رتبه بندی جامع اکسپرس انتری (CRS) دریافت خواهید کرد. هنگامی که این دعوت نامه را دریافت کردید، درخواست اقامت دائم را به IRCC ارسال می کنید، معاینه پزشکی را پشت سر می گذارید و تاییدیه پلیس دریافت می‌کنید، و در نهایت اقامت دائم خودتان را در کانادا تکمیل می‌کنید.

چرا کانادا برنامه مهاجرت نامزد استانی PNP دارد؟

هدف PNP ارتقای رشد اقتصادی در سراسر کانادا است. قانون اساسی کانادا بیان می‌کند که مهاجرت حوزه ای از حوزه قضایی مشترک فدرال-استانی است و دولت فدرال در مورد مسائل مهاجرت حرف آخر را می زند. در بیشتر تاریخ کانادا، دولت فدرال سیستم مهاجرت را با دخالت کمی از استان ها و مناطق مدیریت می کرد.

در آغاز دهه 1960، استان کبک از دولت فدرال درخواست اختیارات بیشتری برای انتخاب مهاجران کرد تا بتواند به تقویت شخصیت فرانسوی زبان خود کمک کند. امروزه کبک از نظر انتخاب و اسکان مهاجران در بین تمامی استان ها و مناطق کانادا بیشترین اختیار را دارد.

در سال 1998، دولت فدرال و استان‌ها با راه اندازی برنامه نامزد استانی (PNP) موافقت کردند. هدف کمک به استان‌های کوچک برای جذب مهاجرانی بود که تا آن زمان عمدتاً به انتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا می‌رفتند. این استان های کوچک برنامه ای اختصاصی می‌خواستند تا بتوانند معیارهای انتخاب را ایجاد کنند و مهاجران ماهر طبقه اقتصادی را که نیازهای بازار کار آن‌ها را برآورده می کنند، استخدام کنند.

PNP از آن زمان گسترش یافته و در تمام استان ها و قلمروهای کانادا به جز کبک و نوناووت فعالیت می کند. از آنجایی که ورود مهاجران PNP از اشتغال، سرمایه گذاری، کارآفرینی و هزینه حمایت می کند، به طور گسترده به عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی در سراسر کشور دیده می شود.

پاسخ به چند سوال رایج

1. آیا می توان همزمان برای اکسپرس اینتری و PNP اقدام کرد؟

شما می‌توانید نمایه اکسپرس اینتری ارسال کنید و همچنین مستقیماً به جریان PNP درخواست دهید. یکی از مزایای ورود به اکسپرس انتری این است که رزومه‌تان را در معرض دید استان‌ها و مناطقی قرار می دهید که می توانند نمایه شما را بررسی کنند و تصمیم بگیرند برای شما دعوت نامه‌ای برای درخواست PNP ارائه کنند.

اگر دعوت آن‌ها را بپذیرید، درخواست تکمیل شده PNP را به استان یا منطقه ارسال خواهید کرد. پس از تایید درخواست شما، گواهی نامزدی دریافت خواهید کرد که به شما 600 امتیاز اضافی سیستم رتبه بندی جامع (CRS) تحت اکسپرس انتری ارائه می دهد و عملاً تضمین می‌کند که دعوت نامه ای برای درخواست اقامت دائم تحت اکسپرس انتری دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید
گرفتن ویزای کار کانادا؛ آیا می‌خواهید ورک پرمیت کانادا بگیرید؟

2. کدام برنامه نامزد استانی PNP ساده‌ترین است؟

شرایط هر نامزد متفاوت است. شما باید تحقیق کنید یا با مشاور رسمی مهاجرت تماس بگیرید تا مشخص کنید کدام گزینه PNP برای شرایط شما مناسب‌تر است. تیم رهیار ویزا، می‌تواند در این مسیر راهنمای شما باشد و با بعد از بررسی شرایط شما بهترین مسیر مهاجرتی را به شما ارائه دهد.

3. کانادا از طریق PNP سالانه از چند مهاجر پذیرایی می کند؟

بر اساس طرح سطوح مهاجرت، کانادا هر ساله  به دنبال پذیرش بیش از 80000 مهاجر از طریق PNP است.

4. در صورت کسب نامزدی استانی آیا خانواده متقاضی می‌توانند با او به کانادا بیایند؟

اعضای نزدیک خانواده می‌توانند با متقاضی به کانادا مهاجرت کنند و همچنین اقامت دائم دریافت کنند. اعضای نزدیک خانواده عبارتند از:

  • همسر یا شریک زندگی شما
  • فرزندان (افراد زیر 22 سال و بدون همسر یا شریک زندگی مشترک)
  • فرزندان تحت تکفل همسر فرزندان وابسته فرزندان وابسته
  1. کدام استان های کانادا بیشترین شغل را دارند؟

کانادا  اقتصاد متنوعی با فرصت های شغلی فراوان در هر استان و منطقه دارد.  برای شناسایی فرصت‌های شغلی که پیشینه حرفه‌ای و اهداف شغلی شما را برآورده می‌کنند، تحقیقی انجام دهید. هر جریان PNP همچنین برای ارائه بهترین فرصت برای موفقیت در استان یا قلمرو به نامزدهای نیروی کار ماهر طراحی شده است.  این به این دلیل است که جریان‌های PNP هر کدام برای شناسایی نامزدهایی تنظیم شده‌اند که دارای پیش‌زمینه‌های حرفه‌ای و مهارت‌هایی هستند که در استان یا منطقه مورد تقاضا هستند.

6. آیا می توان بعد از مهاجرت به کانادا از طریق PNPبرنامه نامزد استان، به استان دیگری مهاجرت کرد؟

قانون اساسی کانادا به شهروندان و ساکنان دائم کانادا اجازه می‌دهد آزادانه در داخل کشور تردد کنند. اگر اقامت دائم را از طریق PNP دریافت کرده‌اید، مجاز به نقل مکان به استان دیگری هستید، با این حال به شدت مهم است که در مورد اهداف اقامتتان در هنگام ارسال درخواست PNP  صادق باشید.

ارائه نادرست مقاصد تخلفب جدی است و می تواند عواقبی برایتان به دنبال داشته باشد. بهتر است جریان PNP را در استان یا منطقه ای دنبال کنید که فکر می‌کنید نیازهای حرفه‌ای و شخصی شما را برآورده می کند.

برخی از جریان های PNP به نامزد مجوز کار ارائه می دهند. هنگامی که نامزد معیارهای خاصی را برآورده کرد، استان یا منطقه ممکن است گواهی را برای نامزد صادر کند تا آنها بتوانند برای اقامت دائم درخواست دهند. در چنین مواردی، شما باید در زمانی که دارای مجوز کار هستید در آن استان یا منطقه اقامت داشته باشید تا شرایط دریافت نامزدی استانی را داشته باشید.

7. زبان مورد نیاز برای درخواست مهاجرت از طریق برنامه نامزد استانی چیست؟

هر جریان PNP استانداردهای زبان خود را دارد. شما باید یکی از آزمون های زبان رسمی تعیین شده زیر را تکمیل کنید. نتایج آزمون زبان به مدت دو سال معتبر است:

انگلیسی

  • CELPIP جنرال
  • آموزش عمومی آیلتس

فرانسوی

  • TEF Canada: Test d’évaluation de français
  • TCF Canada : Test de connaissance du français

سخن نهایی

مهاجرت به کانادا همیشه راه‌های مختلفی دارد و برنامه نامزد استانی نیز یکی از این راه‌ها است. جذاب‌ترین قسمت این برنامه این است علاوه بر خود این روش، به شما در سیستم رتبه بندی اکسپرس انتری نیز 600 امتیاز تعلق می‌گیرد که شانس شما در دریافت اقامت دائم کانادا را به شدت افزایش می‌دهد.

برای دریافت مشاوره و راهنمایی درباره مهاجرت به کانادا و سایر روش‌های مهاجرتی، می‌توانید با مشاوران رسمی کانادا مستقیما در رهیار ویزا در ارتباط باشید تا تمامی شرایط شما را برای دریافت اقامت دائم کانادا بررسی کرده و بهترین مسیر مهاجرتی را به شما پیشنهاد دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *